Rekkarallia kaupungin
läpi Vaskiluotoon!?
Usein päättäjänäkään ei tule seurattua kaikkea mitä hölmöä täällä kaupungissa tapahtuu. Kaikenlaista kummallisuutta sitä tapahtuu Vaasassakin.
Ihmettelin kesä-aikana, kun perävaunulliset puutavararekat rallasivat kaupungin läpi Vaskiluotoon. Ajattelin, että siellä puutavara lastataan laivaan ja viedään muualle hyötykäyttöön. Sama meno on jatkunut myös talvisaikaan.
Katseltuani tarkemmin asiaa, niin huomasin, että rekat purkasivat lastinsa Wasalandian läheiselle alueelle radan varteen. Myöhemmin paikalle tuli 20 vaunuinen tavarajuna dieselveturin vetämänä. Puutavara lastattiin vaunuihin ja niin matka jatkui rataa pitikin Vaasan asemalle, josta se ilmeisesti jatkoi matkaa sähköveturin vetämän johonkin puutavaran tuotantolaitokseen suomessa.
Onpa ihme hommaa näin ympäristön ym kannalta, että puutavara rehjataan Vaskiluotoon vain lastauksen takia. Tutustuin VR:n suunnitelmiin puutavarakuljetuksista ja huomasin heidän tavoitteensa 2018 saakka laajentaa puutavaran lastausaluetta Vaskiluodossa 2000 m2 aina 5300 m2 saakka. Samoin tavoitteena pidentää rataa huomattavasti pidemmäksi, mitä se nyt on.
VR:n ilmoituksen mukaan puutavaraa kuljetetaan vuosittain tällä systeemillä, että kuorma-autot tuovat puutavaran maakunnasta Vaskiluotoon ja se siellä lastataan rautatievaunuihin.
Puutavaran määrä oli VR:n ilmoituksen mukaan n. 50 000 – 100 000 tonnia vuosittain. Tulevaisuuden pohdinnassa VR suunnitteli alueen- ja lastauksen laajentamista Vaskiluodossa ja odotti, että Seinäjoki – Vaasan radan sähköistys valmistuu.
Kuitenkin kävi niin, että radan sähköistys valmistui 2011, mutta sähköistys päättyikin Vaasan rautatieasemalle, eikä Vaskiluotoon. Ympäristön ym kannalta olisi tietenkin ollut parasta, että sähköveturit olisivat vetäneet junavaunustoa Vaskiluodosta saakka.
Suurta ihmetystä aiheuttaa tässä kysymyksessä, etteikö puutavaran lastauspaikkaa olisi voinut rakentaa esimerkiksi Vanhan-Vaasan aseman alueelle. Siellä se olisi ollut sähköradan varrella, eikä keskikaupungin läpi olisi rekkaralli enää jatkunut.
Vaskiluodon sillat on nyt vahvistettu ja uusittu, mutta ne on varmaankin tehty muuta raskasta liikennettä varten, kuin puutavarakuljetuksia ajatellen?
Toinen rekkaralli alkaa myös Bioenergialaitokselle
kaupungin läpi Vaskiluotoon!
Vaskiluodon biokaasuvoimala tarvitsee päivittäin noin 30 rekkalastia poltettavaa. Tämä lisää kaupunginläpi vaskiluotoon menevää rekkaliikennettä edellisen lisäksi!
Kerrotaan, että hiilijalanjälki pienenee, mutta minkä jäljen jättää kun n. 800 rekkaa ajaa maakunnasta haketta Vaskiluotoon kuukausittain.
|