MITÄ TEHDÄÄN VANHALLE LINJA-AUTOASEMALLE?

Tässä tämä komeus on jököttämässä paikallaan. Jo pari kolme vuotta sitten siihen olisi pitänyt sijoitusyhtiö Sponda Oy:n rakentaa kymmenientuhansien neliömetrien liikerakennus.
Vaasan veronmaksajat maksoivat kyseisestä rakennuksesta 400 000 euroa Matkahuolto Oy:lle. Toisin sanoen jokainen vaasalainen omistaa kysesitä rakennusta nyt 6 euron verran. Mitä rakennuksella tehdään?
Ei mitään. No onhan siihen helppo maalata graffitteja ja alueella on mukavaa pitää kiihdytyskilpailuja. Mopoautoilla ja vähän kovimmillakin koslilla! Osassa aluetta säilytetään katukiviä ja muutakin tavaraa!
Virkamiehetkin ehdittiin palkita hyvästä Sponda ja Ikea sopimuksesta tuhansilla euroilla! Mitään Spondaa ei ole kuulunut ja sopiumuksetkin ovat umpeutuneet. Eikä Ikeastakaan ole mitään näkyvyyttä!
Voisikohan virkamiehiltä periä saadut palkkiot takaisin, kun sopimukset eivät olleetkaan niin hyviä.
Tämä on vähän samanlaista ajatusta, että myyntimiehelle maksettaisiin provisiot pois ja sitten ei kauppaa tulisikaan!? Ei mennyt tämäkään niinkuin Strömsössä!
Olisikohan aika sittenkin tehdä tästä alueesta Vaasalaisille "keskuspuisto", josta tuolla teksteissäni olen jo aiemmin kirjoitellut. Jousmäki voisi loihtia alueesta todella miellyttävän virkistymispuiston.
Lasten liikennepuisto, nuorille skeittirata ym. Paljon istutuksia, leikkipuisto ja mitä vielä. Kaikkea ei tarvitse uhrata markkinavoimien areenaksi. Vai kuinka on?
Meillähän näitä urheiluareenoita riittää ja lisää on suunnitteilla!
Suunnitelmissa on nyt suuri station, joka näyttää suuntaa keskustarakentamisessa!
TAPAHTUI TÄMÄN JÄLKEEN!!!
LINJA-AUTOASEMA OSTETTIIN SIIS 400 000 EURON HINNALLA
Asema siis oston jälkeen purettiin ja varauduttiin Spondan rakentamaan kauppakeskukseen, mutta siitä tuli hylsy! Tämän jälkeen alettiin suunnitella Wasa-Stationia n. 200 miljoonan isoa kauppakeskusta. Tarkoitus oli, että siihen tulee Vaasalle pramea konserttisali ja palloiluhalli.
Asia veivattiin vuosia, mutta innostuneita yrityksiä ei tullut mukaan. Rahaa kyllä tuohon tontin infraan on käytetty runsaasti. YIT luopu monien lisäaikojen jälkeen yrityksestä rakentaa tuollainen Megaluokan keskus hotelleineen. Vielä lopuksi annettiin valtuustolta YIT:lle 9 kuukautta armon aikaa hankkia kumppanit mukaan, mutta ei löytynyt riskinottajia?. Vaasa antoi takauksia omalta osaltaan. Mutta näin kävi, alueesta tuli ensin kivi- ja romuautovarastoalue kukkakauppoineen ja sitä se on pääosin vieläkin. Mitään ei ole näkyvissä ainakaan vielä 2025. Esittämäni kaupungin keskuspuisto olisi edelleenkin ajankohtainen ajatus.
|